We schrijven het jaar 1913. Pake Hendrik bouwt eigenhandig het huis op de Dodingawei nummer 5, in de bijkeuken begint hij in de techniek. In deze begin jaren houdt hij zich veelal bezig met reparatie en handel in rijwielen, motoren en onderdelen. Ook reparaties aan naaimachines was toen een veel voorkomende werkzaamheid.
In 1914 wordt Harmen Robroch geboren. Dit zijn ook de begin jaren van de auto industrie, steeds meer particulieren kunnen zich een auto veroorloven. Natuurlijk was Pake Hendrik niet bang om de reparaties van deze automobielen ook op zich te nemen.
Enkele jaren later (rond 1930) komt "Het Nieuwe Licht", wat betekent dat de elektriciteit in opkomst is. Dit bovengrondse netwerk moet aangelegd worden, en als man van de techniek is Pake Hendrik hier de aangewezen man voor. Zo worden door de jaren heen steeds meer huizen en bedrijven van elektriciteit voorzien. De eerste benzine pomp voor de deur is in die jaren ook een feit.
Door de toename van al deze werkzaamheden wordt de werkplaats in de bijkeuken te klein, zodat besloten wordt een grotere werkplaats te bouwen achter het huis. Opmerkelijk is dat de bouw van deze werkplaats in de crisis jaren meer kost dan de bouw van het woonhuis 15 jaar eerder.
In de nieuwe werkplaats sleutelt Pake Hendrik, samen met zoon Harmen, vele jaren aan rijwielen, motoren en het steeds groter wordende auto park, de elektro installatie is dan ook nog steeds een belangrijke werkzaamheid. Rond 1933 is het eerste BOVAG lidmaatschap een feit.
In de jaren na de oorlog worden ook steeds meer tractoren en landbouwmachines onderhanden genomen. Zo was het bedrijf in de jaren '50 onder andere Porsche dealer (van tractoren wel te verstaan).
In 1982 houdt Pake Harmen het voorgezien en geeft het roer over aan zijn zoon Hendrik Pieter Robroch. Hendrik zet het bedrijf samen met zijn zwager Albert Abbas voort. Hendrik runt de auto afdeling aan de Dodingawei. Albert runt de elektro afdeling. Later krijgt Albert achter zijn woonhuis ook een kleine werkplaats/winkel specifiek voor de elektro afdeling.
Aan de Dodingawei draait de werkplaats en pomp volop, naast reparatie en verkoop van auto's, wordt er ook nog veel in fietsen en grasmaaiers e.d. gedaan. Albert zijn elektro afdeling draait ook volop, naast installatie werk, verkoop van witgoed e.d. is Albert ook veel op de zeevisschepen in Lauwersoog en Zoutkamp te vinden voor storingen in de elektro-installaties.
In 1990 besluiten Henk en Albert dat een uitbreiding aan de Dodingawei gewenst is, de werkplaats uit 1966 is voor de toenemende werkzaamheden te klein. Van het naast het pand gelegen stuk grond wordt een deel aangekocht, zodat een ruime werkplaats, showroom en magazijn gerealiseerd kunnen worden. De bestaande werkplaats wordt verbouwt tot kantoren, toiletten en inrit, en er wordt een nieuw deel van maar liefst 460 m² bijgebouwd. Een groot deel hiervan (circa 300 m²) wordt besteed aan de werkplaats zodat een zeer ruime en lichte werkplaats een feit wordt. Ook het pompstation wordt op de schop genomen om weer aan de eisen van de tijd te voldoen.
Albert is ondertussen verhuisd naar de Bûtendykswei en er wordt besloten om ook hier de werkplaats/winkel te vergroten. In 2006 doet zich de mogelijkheid voor het naast het bedrijf gelegen stuk land van circa 5000 m² te kopen. Dit wordt met beide handen aangegrepen zodat uitbreidingen voor de toekomst altijd mogelijk zal zijn.
In 2010 word om gezondheid redenen van Henk besloten om het bedrijf te splitsen. Albert gaat zelfstandig verder met de elektro afdeling, terwijl Henk de auto afdeling onder zijn hoede houdt. Op 6 April 2011 komt op slechts 63 jarige leeftijd Henk te overlijden. Zoon Harmen en dochter Elja besluiten om samen het familiebedrijf door te zetten. Hiermee is het bedrijf in zijn huidige vorm een feit: Een ruim pand met een riante werkplaats, welke voldoet aan alle eisen van deze tijd en reeds 80 jaar BOVAG lid.
Bijna 100 jaar historie van een kleine dorpsgarage in het mooie Engwierum. Kom gerust eens langs!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |